torstai 11. lokakuuta 2018

Baltian roadtrip matkapäiväkirja osa 1

Päivä 1.

Aamu alkoi kirjanpidolla ja kiireellä. Vähän ennen satamaa aamuamme piristi speedoihin sonnistautunut pyöräilijä, jolla keikkui pään päällä pippeli. Kiire oli kyllä täysin turha, sillä laiva oli myöhässä ja saimme melkein tunnin jonottaa auton kanssa satamassa ennen laivaan pääsyä.

Jottei matka liian helppo ollut, keinuminen näkyi ja tuntui minulla olotilassa. Söimme lopulta Burger Kingissä. En tiedä kauan menee ymmärtää, että ei kannata paskasta maksaa (olen liian monta kertaa sortunut tähän ja joka kerta todennut saman).

Tallinnasta ulos (vasta tässä vaiheessa saatiin ensimmäinen riita aikaiseksi miehen kanssa
) ja suunta kohti Tarttoota. Onneksi on tuo oma kartturi, muuten voisin olla vieläkin matkalla. Koko matkan satoi enemmän ja vähemmän vettä, joten tyydyimme pelkkään läpiajoon. Tarttoosta matkamme jatkui kohti Latviaa.

Taivas on kyllä kaunis.

Tähän väliin yksi vinkki, jos tuntuu siltä että pitäisi tankata auto, TANKKAA SE! Kun olet keskellä ei mitään ja bensavalo palanut tovin, alkaa päässä pyöriä kaikki mahdolliset skenaariot tapahtumien kulusta. Noh, bensa-asema löytyi, mutta piti vielä koukata sieltä keskeltä ei mitään vielä vähän keskemmälle ei mitään.

Itärajaa ajaessamme ja nälän kurniessa mahassa, päädyimme Suur Munaan syömään. Suur Munanmäelle (Suur Munamägi) ei kiivetty kun vettä tuli vaakatasossa. Ruuaksi täällä olisi saannut vaikka majavaa. Itse söin pelkkää pastaa kermakastikkeella. Ei kehuttavaa, etenkään kun juomaveteen oli tungettu KARPALOITA!!!
jottei hulluttelu Suur Munassa loppuisi tähän, kävimme ennen lähtöä vielä vessassa. Valot kun sytytti, alkoi discopallo pyöriä ja Abba soida niin että korvissa soi. Että semmoinen pysähdys Suur Munamäellä.

Viro

Veteen oli tungettu karpaloita..

Tämän olisin voinut jättää syömättä..

Lapsen ruoka.

Viro

Kun Suur Munan koettelemukset riirti meille, jatkoimme matkaamme kohti Latvian rajaa. Matkaan mahtui ehkä kymmenkunta tietyötä, jättimäisiä navetoita (kolhooseja), rapistuneita taloja ja peltoa. Latvian puolella odotti heti SuperAlko ja loppuun kulutettu tie. Vain yksi auto meinasi ajaa päin, vaikka jostain syystä latvialaiset rakastaa ajaa keskiviivaa pitkin.

Eräällä bussipysäkillä varattiin majoitus Väinänlinnasta läheltä Liettuan rajaa. Loppumatkalle mahtui IHANIA vanhoja elämää nähneitä koneita ja vempeleitä, peltoa, pieniä navetoita ja hieno bussi.

Roadtrip
Tervetuloa Latviaan!

Latvia

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Asunto löytyi, kunhan ensin päästiin ovikoodilla ovesta sisään, kaikki muut kävi kiltisti nukkumaan ja vanha volvo vei perille yli 700km rupeaman. Huomenna jatketaan sateen saattelemana kohti Vilnaa, mikäli kukaan ei varasta volvoa yöllä kadun varresta.

Yritä tästä nyt keksiä mikä on oikea numerokoodi..

Loppu kevennykseksi vielä kerron tarinan siitä, kun ostin kaupasta vettä. Tavallista, kuplatonta vettä. Noh, se ei mennyt ihan nappiin.. Ostinkin vahingossa mineraalivettä jota otin ison hörppäyksen ja koitin välittömästi sylkäistä sen ulos auton ikkunasta. Lopputuloksena mies nauraa 10min vieressä vedet silmissä. Enkä nyt tarkoita niitä mineraalivesiä..

Onko Suur Munamägi tai Väinälinna sinulle tuttuja paikkoja?

1. Ajettiin keski-Viron kautta Latviaan keväällä ja ne tiet siellä oli osittain kuin entinen Via Baltica ja välillä taas oli niin huipputie, kunnon kurvitie jossa 90 nopeus ja päästiin testaamaan autoa kunnon mutkateillä!!
    Hassua että sulla kävi niin että ne ajaa keskellä, kokemus on joko että ne ajaa reunassa ja antaa tietä (välillä hitaamopiakin löytyy) tai sitten on ne minkä pitää päästä ohi ja saattaa tulla neljä autoo rinnakkain. Liettuassa on nykyään hullumpi liikenne kun Puolassa huh!!
    Ja toi bensajuttu, kantsii tankkaa kun sopiva tulee vastaan.
    Ajettiin kerran Kaunaksesta pois pikkutietä ja rupes pelottaa kun 100kilsaan ei näy huoltoasemaa.. opittiin ottaa varatankki messiin ja tankkaa aina noin 200kilsan rangen kohdalla (sekä pitää käteistä mukana).
    Karpalo ja kuplavettä <3

2. Me ollaan kanssa ajettu joskus (aikana ennen omia lapsia) Via Balticaa pitkin lopulta kohti Ranskan länsirannikkoa. Silloin tiet olivaat paremmassa kunnossa kuin odotimme ja mattka sujui ilman suurempia kommelluksia muutamaa todella myöhäistä hotellille saapumista lukuunottamatta.

Tankkaamisen kanssa saa kyllä olla tarkkana, mielummin vähän turhan aikaisin kuin liian myöhään...